RS

Σερβία

Η Σερβία καθορίζει τη φορολογική κατοικία των φυσικών προσώπων βάσει τριών εναλλακτικών κριτηρίων της εθνικής νομοθεσίας: της ύπαρξης μόνιμης κατοικίας, του κέντρου των επιχειρηματικών και ζωτικών συμφερόντων ή της φυσικής παρουσίας στη χώρα για τουλάχιστον 183 ημέρες εντός μιας σχετικής περιόδου 12 μηνών. Ειδικός κανόνας εφαρμόζεται σε ορισμένες κατηγορίες κρατικών υπαλλήλων της Σερβίας που αποστέλλονται στο εξωτερικό για υπηρεσία. Η διαδικασία μετανάστευσης και απόκτησης δικαιώματος διαμονής είναι ξεχωριστή.

Ενημερωτική επισκόπηση των εθνικών κανόνων σχετικά με τη φορολογική κατοικία και τη διαμονή.

Φορολογική κατοικία

Σύμφωνα με το άρθρο 7 του νόμου της Σερβίας περί φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων (Zakon o porezu na dohodak građana), ένα φυσικό πρόσωπο θεωρείται φορολογικός κάτοικος της Σερβίας εάν πληρούται οποιοδήποτε από τα ακόλουθα κριτήρια:

  • Μόνιμη κατοικία (prebivalište): Το φυσικό πρόσωπο διαθέτει μόνιμη κατοικία στη Σερβία, δηλαδή έναν σταθερό τόπο διαμονής στον οποίο προτίθεται να ζει μόνιμα. Λαμβάνονται υπόψη τα στοιχεία καταχώρισης της κατοικίας και οι διαρκείς δεσμοί με τη χώρα. Η απλή ιδιοκτησία ακινήτου δεν αρκεί από μόνη της για να θεμελιώσει αυτό το κριτήριο.
  • Κέντρο επιχειρηματικών και ζωτικών συμφερόντων: Οι προσωπικοί και οικονομικοί δεσμοί του φυσικού προσώπου υποδεικνύουν ότι το κέντρο των συμφερόντων του βρίσκεται στη Σερβία. Σχετικές περιστάσεις περιλαμβάνουν την οικογενειακή ζωή, την πραγματική κατοικία, την απασχόληση και τις επιχειρηματικές δραστηριότητες. Όλες οι περιστάσεις αξιολογούνται συνολικά. Το κριτήριο αυτό της πραγματικής φορολογικής κατοικίας μπορεί να εφαρμοστεί ακόμη και όταν η παραμονή στη Σερβία είναι μικρότερη από 183 ημέρες.
  • Κανόνας των 183 ημερών: Το φυσικό πρόσωπο παραμένει στη Σερβία για τουλάχιστον 183 ημέρες, είτε συνεχόμενα είτε κατά τη διάρκεια χωριστών επισκέψεων, εντός περιόδου 12 διαδοχικών ημερολογιακών μηνών η οποία αρχίζει ή λήγει κατά το ημερολογιακό φορολογικό έτος που εξετάζεται. Επομένως, η σχετική περίοδος μπορεί να περιλαμβάνει ημέρες του προηγούμενου ή του επόμενου ημερολογιακού έτους.
  • Ειδικός νομοθετικός κανόνας θεωρεί φορολογικούς κατοίκους τα φυσικά πρόσωπα που αποστέλλονται από τη Σερβία για να υπηρετήσουν σε σερβικές διπλωματικές ή προξενικές αποστολές ή να εργαστούν για λογαριασμό της Σερβίας σε διεθνείς οργανισμούς, κατά τη διάρκεια της σχετικής αποστολής.

Φορολογική κατοικία για μέρος του έτους (split-year treatment)

Εάν ένα φυσικό πρόσωπο δεν ήταν φορολογικός κάτοικος κατά το προηγούμενο έτος, θεωρείται μη κάτοικος για την περίοδο πριν από την πρώτη είσοδό του στη Σερβία κατά το έτος άφιξης, υπό την προϋπόθεση ότι κανένα από τα δύο πραγματικά κριτήρια φορολογικής κατοικίας δεν ίσχυε κατά το προηγούμενο αυτό διάστημα του έτους.

Εάν, κατά την πρώτη είσοδό του στη χώρα, το πρόσωπο γνωρίζει ότι θα πληρωθεί το κριτήριο της πραγματικής φορολογικής κατοικίας ή το κριτήριο της φυσικής παρουσίας, το άρθρο 7 προβλέπει ρητά ότι η φορολογική κατοικία αρχίζει από την ημερομηνία αυτής της εισόδου. Αυτό μπορεί να συμβεί ακόμη και πριν από τη συμπλήρωση 183 ημερών.

Η απουσία τέτοιας εκ των προτέρων γνώσης δεν συνεπάγεται αυτομάτως ότι το πρόσωπο είναι μη κάτοικος. Σε κάθε περίπτωση, εξακολουθούν να εφαρμόζονται τα γενικά κριτήρια και οι διατάξεις που αφορούν τη φορολογική κατοικία για μέρος του έτους.

Μετά την οριστική αναχώρηση από τη Σερβία, η αντιμετώπιση του προσώπου ως μη κατοίκου από την επόμενη ημέρα της αναχώρησης προϋποθέτει ότι δεν θα είναι φορολογικός κάτοικος κατά το επόμενο έτος και ότι κανένα από τα δύο πραγματικά κριτήρια φορολογικής κατοικίας δεν θα ισχύει καθ’ όλη την υπόλοιπη περίοδο του έτους αναχώρησης.

Η προσωρινή απουσία από τη χώρα δεν συνιστά από μόνη της οριστική αναχώρηση.

Υπολογισμός των ημερών παραμονής

  • Μόνιμη κατοικία και κέντρο επιχειρηματικών και ζωτικών συμφερόντων: Δεν προβλέπεται ελάχιστος αριθμός ημερών παραμονής. Καθένα από αυτά τα κριτήρια μπορεί να θεμελιώσει αυτοτελώς τη φορολογική κατοικία, ανεξάρτητα από τον συνολικό αριθμό ημερών παραμονής.
  • Κανόνας των 183 ημερών: Πρέπει να εξετάζονται οι σχετικές περίοδοι των 12 μηνών και να αθροίζονται οι ημέρες των χωριστών επισκέψεων. Υπολογίζεται οποιοδήποτε μέρος μιας ημερολογιακής ημέρας, συμπεριλαμβανομένων των ημερών άφιξης και αναχώρησης. Η νομοθετική εξαίρεση αφορά μέρος της ημέρας που δαπανάται σε διέλευση μέσω της Σερβίας. Οι ημέρες που περνούν εξ ολοκλήρου εκτός της χώρας δεν υπολογίζονται. Το άρθρο 7 δεν προβλέπει γενική εξαίρεση για παραμονή με σκοπό τις σπουδές ή την ιατρική περίθαλψη.
  • Κρατικοί υπάλληλοι της Σερβίας που αποστέλλονται στο εξωτερικό: Για την εφαρμογή του ειδικού κανόνα που αφορά την εν λόγω αποστολή δεν προβλέπεται ελάχιστο όριο φυσικής παρουσίας στη Σερβία.
  • Η περίοδος των 12 μηνών χρησιμοποιείται για τον έλεγχο της πλήρωσης του κριτηρίου των 183 ημερών σε σχέση με συγκεκριμένο ημερολογιακό φορολογικό έτος. Δεν καθορίζεται οριστικά από την ημερομηνία άφιξης και η λήξη της δεν συνεπάγεται αυτομάτως τη λήξη της φορολογικής κατοικίας.
  • Εάν η σχετική περίοδος των 12 μηνών εκτείνεται σε δύο ημερολογιακά έτη, η πλήρωση του κριτηρίου των 183 ημερών μπορεί να οδηγήσει στην αναγνώριση της φορολογικής κατοικίας και στα δύο έτη. Οι κανόνες που αφορούν τη φορολογική κατοικία για μέρος του έτους καθορίζουν, παράλληλα, τη φορολογική μεταχείριση για τις περιόδους πριν από την άφιξη και μετά την οριστική αναχώρηση.

Φορολογικές συνέπειες

Οι φορολογικοί κάτοικοι της Σερβίας φορολογούνται, κατά γενικό κανόνα, για το παγκόσμιο εισόδημά τους, ενώ οι μη κάτοικοι φορολογούνται για εισοδήματα που προέρχονται από πηγές στη Σερβία.

Όταν εφαρμόζονται οι νομοθετικές διατάξεις για τη φορολογική κατοικία κατά μέρος του έτους, η φορολόγηση του παγκόσμιου εισοδήματος αφορά, κατά κανόνα, την περίοδο κατά την οποία το πρόσωπο θεωρείται φορολογικός κάτοικος. Ωστόσο, τα εισοδήματα που προέρχονται από πηγές στη Σερβία ενδέχεται να εξακολουθούν να φορολογούνται και κατά την περίοδο μη κατοικίας.

Μεταναστευτικό καθεστώς και δικαίωμα διαμονής

Οι αλλοδαποί υπήκοοι ενδέχεται να χρειάζονται την κατάλληλη θεώρηση εισόδου (βίζα), άδεια προσωρινής διαμονής ή ενιαία άδεια διαμονής και εργασίας.

Η άδεια προσωρινής διαμονής και η ενιαία άδεια διαμονής και εργασίας μπορούν να χορηγούνται για περίοδο έως τριών ετών.

Η μόνιμη διαμονή στη Σερβία είναι, κατά γενικό κανόνα, διαθέσιμη μετά από τρία έτη συνεχούς διαμονής που πληροί τις σχετικές προϋποθέσεις, με την επιφύλαξη των όρων που προβλέπονται από τη νομοθεσία.

Η κατοχή άδειας προσωρινής διαμονής δεν συνεπάγεται αυτομάτως την απόκτηση φορολογικής κατοικίας. Ωστόσο, οι περιστάσεις που συνδέονται με την άδεια, όπως η ύπαρξη κατοικίας, η εργασία και οι οικογενειακοί δεσμοί, μπορεί να πληρούν κάποιο από τα πραγματικά κριτήρια φορολογικής κατοικίας.

Ενδεικτικές πηγές αναφοράς

  • Νόμος της Σερβίας περί φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων (Personal Income Tax Law), ιδίως τα άρθρα 7, 8, 12, 15v και 87.
  • Γνωμοδότηση του Υπουργείου Οικονομικών της 10ης Αυγούστου 2023, έντυπες σελίδες 70–74.
  • Γνωμοδότηση του Υπουργείου Οικονομικών της 28ης Νοεμβρίου 2023, έντυπες σελίδες 61–65.
  • Γνωμοδότηση του Υπουργείου Οικονομικών της 17ης Δεκεμβρίου 2025, έντυπες σελίδες 43–45.
  • Επίσημη πύλη Welcome to Serbia: πληροφορίες σχετικά με τις άδειες προσωρινής διαμονής, τις ενιαίες άδειες διαμονής και εργασίας και τη μόνιμη διαμονή.